Rail project Artos

Volg hier de bouwprojecten
siert

Re: Rail project Artos

Bericht door siert » za 02 nov 2019, 11:04

Het is niet jouw schuld, het komt door de samenstelling van benzine . Als de benzine in je vlotterkamer, pomp of zelfs tank verdampt door lang stil staan dan blijft er troep achter die alles verstopt.
Succes, Siert.
Een dag niet gezucht is een dag niet geleefd.

PaulV

Bericht door PaulV » di 05 nov 2019, 16:30

de andere carb binnen gehad, choke mechanisme omgezet maar nog niets. De 2e carb opengehaald en zo smerig dat die aan de buitenkant was zo brandschoon aan de binnenkant. Dus die er maar opgezet en :swing:

PaulV

Bericht door PaulV » wo 13 nov 2019, 11:45

volgende subproject is koeling, das nogal een heet hangijzer :denk:
maar de radiator hangt mooi op de plek waar ik hem wilde hebben, misschien in een later tijdstip de uitlaatklemmen vervangen door plaatjes die gewoon vastgelast zitten.
Na diverse lekkages opgelost te hebben bleek de toevallig net uit china binnen gekomen electronische temperatuurmeter bij proefdraaien van de motor tegen de 100 graden te zitten en sloeg de fan nog steeds niet aan. conclusie: stekkertje in deze radiateur is geen thermoschakelaar maar een sensor. Daarom voor voorlopig maar met de hand inschakelen. Dat automatische regelen we later nog wel. Eerst zien of deze koeling afdoende is. Echter bij de volgende test had ik niet het idee dat het koelwater uberhaupt stroomde dus thermostaat eruit en in een pannetje op het gasfornuis. Bleek er pas beweging in te zitten toen er al bubbeltjes in het water waren, exacte temp weet ik niet maar in ieder geval gaat dat ding dan volgens mij veel te laat open. Zou op 87graden open moeten gaan, heb een nieuwe besteld die op 80 open gaat, ik vermoed dat dat ook beter is in combinatie met de relatief kleine radiateur. Dus maar weer ff wachten op nieuwe onderdelen.
koeling 09nov2019.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

PaulV

Bericht door PaulV » ma 02 dec 2019, 14:29

afgelopen weekend eerste proefrit gemaakt, eerst blokje om de wijk, daarna wat verder. Koeling kan het niet aan, ventilator inschakelen op 96graden (is voor zover ik begrijp de temperatuur die zo'n automatische schakelaar hanteerd) is te laat, de fan heeft niet voldoende vermogen om terug te koelen. Daarna fan op 80graden aan gezet, koeling blijft dan redelijk onder controle totdat je flinker gaat rijden dan loopt de temperatuur weer op. En dat met deze buitentemperaturen......
Toch maar eens kijken voor een grotere ventilator, mocht dat niet lukken dan kan er nog een andere radiateur in of misschien erbij.

John

Bericht door John » di 03 dec 2019, 13:51

zorgen voor rijwind in je radiateur
dat lost al veel op

succes
groeten John
Ruska B1 Groen Off-Road met R25

Leo Hoeben
Contacteer:

Bericht door Leo Hoeben » ma 09 dec 2019, 19:23

Wind bak maken die naar voren is gericht.
Mvrgr Leo

Brabantbuggy

Bericht door Brabantbuggy » vr 20 dec 2019, 22:41

Paul, misschien heb je er al wel naar gekeken, maar anders even kijken of de ventilator de juiste richting op draait.
GRTZZ

Frans Jansen

PaulV

Bericht door PaulV » do 02 jan 2020, 18:34

Hee Frans, ik heb beggrepen dat fans in principoe zuigend moeten werken. Inmiddels heeft er een grotere fan opgezeten en dat werkte al een stuk beter maar nog niet genoeg. Ondertussen zit er een andere radiateur in, iets groter en een stuk dikker. Met de grotere fan en daarlangs nog een kleinere. De grote is handbediend en de kleine zou automatisch moeten inschakelen. Het moet alleen nog maar getest worden. Als dit nog niet voldoende werkt komt de eerste radiateur er gewoon bij te staan. En als dat nog niet genoeg is moet er gewoon een veel grotere komen

PaulV

Bericht door PaulV » ma 13 jan 2020, 17:50

en inmiddels getest, koeling werkt nu redelijk. echter zit de temperatuurschakelaar net onder de vuldop van de radiateur en om de een of andere reden blijft het (inmiddels koelvloeistof) nivo elke keer net eronder te staan en knikkert die een hoop vloestof naar het expansie vaatje. Dit vaatje zit trouwens op de overdruk van de vuldop aangesloten en terug wordt die via een buisje van onderuit het vaatje opgezogen.
toen bedacht ik dat dat vaatje misschien wel een stukje hoger moet zitten dan de radiateur. Dus hoger gehangen en proefdraaien. Gelukkig gewoon op de oprit, bij 105graden (gemeten op het blok) deed de schakelaar zijn ding en ging de fan draaien. Daar moet dus een schakelaar in die sneller reageert. Helaas gaf bij 106graden de verbinden tussen 2 slangen de geest, kunstof kan inderdaad niet goed tegen hitte......
Wel een snelle manier om van je koelvloeistof af te komen

PaulV

Bericht door PaulV » do 19 mar 2020, 16:26

en verder: nog grotere radiateur erin. eentje van een Vitara die ik nog uit de 4x4 tijd had liggen. Ondertussen met dank aan Bart 2 mooie alu verloopstukken voor de koelslangen gemonteerd dus was het weer tijd voor een proefritje. Mooi weertje en ritje duurde stiekem toch wel weer een uur waarbij de temperatuur mooi in orde bleef. Het is goed zo, van de zomer zien we wel of deze setting voldoende is met warm weer. Voorlopig is koelprobleem dus opgelost dacht ik dan....... Blijkt 1 van de afgedopte slangen zijn beste tijd gehad en door het stiekem toch een beetje klem zitten het nodig vondt om een lekkage te veroorzaken. Net ff iets anders gemaakt en verbeterd. Zou het dan nu goed zijn?
Tuurlijk niet want waarom zou het eens makkelijk zijn? Door alle afdichitngen en fatsoenlijke werking komt er natuurlijk wat meer druk op het systeem te staan, iets waar de waterpomppakking niet meer tegen opgewassen was. Van de week dus nieuwe waterpomp en pakking bestellen.

Plaats reactie