Manx buggyproject

Volg hier de bouwprojecten
Wout

Re: Manx buggyproject

Bericht door Wout » ma 16 nov 2020, 21:21

Vandaag kadootjes.
Dit was al lang een wens. Schakelpook van bug tech.
Erg blij mee.

Afbeelding

Afbeelding

ruben

Bericht door ruben » za 28 nov 2020, 11:28

wout,
ten eerste, geweldig project!

rx producten zijn als ik het me goed herinner wat zachter en blijven dat ook, om wat minder kas gevoelig te zijn. ook ik heb hier geen ervaring mee. je zou kunnen overwegen om de boel te laten vol bad verzinken en dan maakt het lak systeem eigenlijk niet meer uit.
dit betekent wel dat je ontluchtings-gaten moet boren en dat je moet zorgen dat het niet krom trekt.

een ander product wat goed werkt is DD lak van de ijsel. heb dat recent gezien en ben onder de indruk. we hebben een buggy gebouwd die ook kan varen en dus is vocht een dingetje.

de verstevigingen aan de buitenkant van de body zou ik persoonlijk gewoon het zelfde doen als de rolkooi, minder verschillende kleuren maken het in mijn ogen mooier en strakker. ook denk ik dat daar op de weg niet Snel schade zal ontstaan.

fijne werkplek heb je daar ook! totaal niet jaloers
als dát de oplossing is, wil ik mijn probleem graag terug....

Bajadude

Bericht door Bajadude » zo 29 nov 2020, 09:46

Volbad verzinken gaat denk ik niet met chassis en sommige samengestelde plaatdelen.

is me ooit verteld dat ze bij een constructie-bedrijf 2 platen van virca 50 x 50 cm aan elkaar hebben gelast, met een klein gaatje erin, door het verzinken liep de druk tussen de platen zo ver op dat de lassen kapot scheurden, dus weet niet of je dat wil proberen met een chassis....

Wat wel kan is het laten Schooperen, ofwel met een vlam, vloeibaar zink op het chassis spuiten, geeft ook een zeer goede bescherming. :-)

Leo Hoeben
Contacteer:

Bericht door Leo Hoeben » ma 30 nov 2020, 23:14

25 jaar geleden chassis later stralen .
in de epoxie primer gezet,undercoting aangebracht en in zwarte chassis lak gespoten
Zit er nog steeds geweldig op.
en als er een beschadiging van de steenslag werk ik het als het moet een keer per jaar bij.

Mvrgr Leo Hoeben

Wout

Bericht door Wout » di 01 dec 2020, 10:05

Dank alle voor tips. Had inderdaad ook van schooperen gehoord. Ga nog eens kijken met deze tips wat slim is.
Tussen kerst en oud en nieuw weer wat tijd.

@Ruben. Deze werkplaats is van man die geholpen heeft bij buigen en lassen van rolkooi. Anders gezegd hij heeft het echte werk gedaan.
Hij heeft inderdaad fantastische plek. Zit nu weer gewoon in mijn eigen garage 5,5 bij 4,5 met fietsen, etc.. Of onder de carport.

Wel inmiddels het tuingereedschap weten te verhuizen naar extra schuurtje. Dus langzaam wint de buggy terrein. Nu kids nog uit huis, fietsen weg en dan hebben we ook een mooie plek.

scrapheap

Bericht door scrapheap » di 01 dec 2020, 20:58

Chassis volbad verzinken zou niet onmogelijk moeten zijn maar geeft veel mogelijke problemen en heeft weinig toegevoegde waarde.
grootste probleem met volbad verzinken is dat het zink dus echt overal inloopt en dus ook in de vertandings-bus van de achteras torsiestangen, en die krijg je er dan nooit meer terug in. Deze vertanding afdichten geeft het probleem dat de lucht die er dan zit opgesloten extreem uitzet in het zinkbad.

Dit geeft ook het effect wat Bajadude omschrijft. De opgesloten lucht drukt dan het staal uit elkaar. Daarvoor moeten er op bepaalde punten gaten worden geboord zodat de lucht uit de holle ruimtes kan als het chassis onder gedompeld wordt. En het overtollige zink weer uit de holle ruimtes kan lopen zodra het chassis weer uit het bad gehaald wordt!

Nadeel van verzinken is dat het niet tussen de lasnaden loop. En dat juist daar nog roest blijft zitten. je kan je chassis nog zo goed laten stralen
de roest tussen de lasranden krijg je niet weg. en blijft daar door woekeren (wel mindersnel overigens)
En wil je ooit in de toekomst weer wat gaan lassen aan het verzinkte chassis dan geeft het zink laagje een probleem in de vorm van gevaarlijke lasgassen

"Zink lassen
Zink reageert anders op lasprocessen dan staal. Als men zink last komt er een vreemde witte rook vrij. Dit is een rook die vrijkomt van zinkoxides en heeft een zure geur. Zink en zinkoxides worden niet apart genoemd op de MAC waarde lijst. Dit is een lijst met stoffen die giftig zijn. Hoewel zink in het lichaam van een mens voorkomt reageert het lichaam van een mens sterk op de lasrook die vrijkomt bij het lassen van zink. Dit wordt ook wel zinkkoorts genoemd. De term ‘koorts’ verwijst naar de reacties die het lichaam vertoont als men wordt blootgesteld aan de rook. Deze reacties zijn koude rillingen, verhoogde speekselproductie en daarnaast kan men ook gaan overgeven. De zinkkoorts verschijnselen verdwijnen meestal na 24 uur of hooguit 48 uur.

Voorzorgsmaatregelen voor zink lassen
Zinkkoorts is alles behalve goed voor de gezondheid. Het is onduidelijk of er blijvend letsel optreed wanneer men regelmatig zink last. Daarom is het verstandig om de lasser zo goed mogelijk te beschermen tegen de lasrook die vrijkomt bij het lassen van zink. Het beste kan men er voor zorgen dat men geen lasrook van zinkoxides krijgt. Dit kan men voorkomen door de zinklaag van de constructiedelen eerst zorgvuldig weg te slijpen (daarbij uiteraard gebruikmaken van de voorgeschreven gelaatsbescherming). Vervolgens kan men het staal onder de zinklaag gaan lassen. Men kan er daarnaast voor zorgen dat er een goed rookafzuiging is op de werkplek. Ook adembescherming is een goed beschermingsmiddel voor de lasser. Meestal wordt dit gedaan door gebruik te maken van een lashelm met verse luchttoevoer.

Ander mogelijk probleem van volbad verzinken is de temp waaraan het chassis bloot gesteld gaat worden. dit geeft grote kans op vervorming van het chassis.

Schooperen is wel mogelijk maar voorkomt ook niet dat roest tussen de lasnaden verder kan woekeren.

en bereikt alleen de buitenkant van het chassis en niet de holle delen.
Heeft eigenlijk alleen zin bij plaatmateriaal of profielen die 100% rondom dicht gelast zijn.
Afbeelding

bas

Bericht door bas » wo 09 dec 2020, 21:47

Weer wat geleerd, dank proffessor S. C. Rapheap voor het college zinklassen.
m'n kop spiegelt in het glas,
van m'n racing car.....cas.

Plaats reactie