Motor wijzigen, op kenteken?

Stel hier de technische- en andere vragen over de buggy's
Plaats reactie
Volks'Life

Motor wijzigen, op kenteken?

Bericht door Volks'Life » do 06 okt 2016, 12:30

Hoi,

Vorige week is mijn buggy bij de RDW gekeurd. Origineel zit hier een 1200cc D motor in, dit komt ook op het kenteken te staan. Nu wil ik hier komende winter een 2332cc kevermotor in zetten. Eigenlijk wil ik dit ook op het kenteken krijgen. De RDW geeft in een eerste reactie aan dat dit niet kan. Een mdw. van de RDW is nog aan het kijken naar een mogelijkheid. Wellicht heeft iemand een soortgelijke kwestie gehad?

Alvast dank.

Peter

Leo Hoeben
Contacteer:

Re: Motor wijzigen, op kenteken?

Bericht door Leo Hoeben » za 08 okt 2016, 09:27

Men gaat bij de RDW op dit moment altijd terug naar de oude samenstelling van een kever.
Dan past men de 1/3 2/3 regel toe.
Als je terug gaat voor een motorwijziging gaat men altijd weer deze regel toe passen.
Dus ik denk dat je daar niet mee weg komt.

Mvrgr Leo Hoeben

Volks'Life

Bericht door Volks'Life » di 11 okt 2016, 16:31

Leo Hoeben schreef:Men gaat bij de RDW op dit moment altijd terug naar de oude samenstelling van een kever.
Dan past men de 1/3 2/3 regel toe.
Als je terug gaat voor een motorwijziging gaat men altijd weer deze regel toe passen.
Dus ik denk dat je daar niet mee weg komt.

Mvrgr Leo Hoeben
Kan ik daar uit opmaken dat half buggy-rijdend nederland dan met een andere motor rijdt dan op het kenteken vermeld staat?

siert

Bericht door siert » di 11 okt 2016, 16:42

Vroeger werden de gegevens van de motor ed niet opgenomen! Alleen de hoeveelheid cilinders.
Siert.
ja, de goede oude tijd......
Een dag niet gezucht is een dag niet geleefd.

bubbels1

Bericht door bubbels1 » vr 14 okt 2016, 23:30

yep, leve de ouwe meuk papiertjes met alleen cylinder aantal en soort brandstof, :dub:
een stuk vrijer om een keuze te maken,
maar zou de gemiddelde apk meester het verschil zien tussen een 1200,1300 of 1600 ??

Leo Hoeben
Contacteer:

Bericht door Leo Hoeben » za 15 okt 2016, 08:11

Ik kom hier van alles tegen tijdens de apk.
Zeker het oudere spul waar alleen het aantal cilinders op het kenteken staat
en wat voor veel mensen een hobby auto is zit iets anders in dan wat er in hoort.
Het enigstste wat klopt is het aantal cilinders.

Mvrgr Leo

Benny

Bericht door Benny » vr 21 okt 2016, 22:02

en mag dat een andere motor met meer vermogen of water gekoeld of ander merk?
bij apk denk ik geen probleem ,
maar bij de verzekering als je ongeluk krijgt??

Leo Hoeben
Contacteer:

Bericht door Leo Hoeben » za 22 okt 2016, 11:48

Bij apk geen probleem mits de cilinder aantal klopt.
Ja een inderdaat in geval dat er wat gebeurt kan het altijd zo zijn dat er een technischs onderzoek komt.
Maar ook ik rij zo als 20 jaar dus dit is een keuze.

Mvrgr Leo

Patrick
Beheerder

Bericht door Patrick » zo 23 okt 2016, 11:26

Dit is wat ik kan vinden op de site van de RDW:

Motorwijziging

Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.
Het gaat om de wijziging van:
  1. de motorcode of het motortype;
  2. het aantal cilinders;
  3. de cilinderinhoud;
  4. de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
  5. het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
  6. het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.
Historisch voertuig

Bij restauratie van een historisch voertuig (oldtimer) staat de originaliteit van het gerestaureerde voertuig voorop. Kan een van de hoofdonderdelen niet meer worden hersteld en gebruikt u hoofdonderdelen van soortgelijke voertuigen, dan is het mogelijk om de oorspronkelijke identiteit (en kenteken) van uw voertuig te behouden. Voorwaarde is wel dat het samengestelde voertuig tenminste bestaat uit:
  1. het oude chassisraam of frame, de oude semi-dragende bodemplaat of de oude zelfdragende carrosserie of;
  2. een nieuw, door de oorspronkelijke voertuigfabrikant vervaardigd vervangend frame, chassisraam, semi-dragende bodemplaat of carrosserie, dan wel een volgens de oorspronkelijke fabrieks-specificaties door derden vervaardigd exemplaar, als een origineel exemplaar niet meer wordt gemaakt en niet meer verkrijgbaar is en;
  3. een aandrijflijn, bestaande uit de motor, versnellingsbak en assen van hetzelfde model en type als van het oorspronkelijke voertuig en;
  4. een carrosserie van hetzelfde model en type als het oorspronkelijke voertuig bij voertuigen met een zelfdragend chassis of semi-dragende bodemplaat.
Er zijn in het geval van een buggy, als historisch voertuig, dus wel aardig wat punten.
Aangezien dat de RDW de 1/3 regel strikter gaat toepassen geef ik je weinig kans. Maar het zou fantastisch zijn als het wel lukt.

Veel succes!! :dub: :-D
Buggyrijden is een manier van leven, dus leef je uit!

Volks'Life

Bericht door Volks'Life » vr 28 okt 2016, 16:16

APK is ook geen probleem, maar mijn motief zou inderdaad de verzekering zijn. Ik ben niet roomser dan de paus, dus durf het prima aan om te gaan rijden. Maar als ik door één of andere numnut van de weg af wordt gereden en mijn schade niet wordt vergoed omdat ik motorisch niet zou voldoen en gezien door de bril van de verzekeringsmaatschappij het ongeval had kunnen voorkomen als ik standaard was gemotoriseerd...die discussie wil je niet, dat is de gedachte.

Ik laat het even bezinken, maar mocht er iemand zijn die een creatieve oplossing heeft... :dub:

Cheers,

Plaats reactie